Przygotuj rower do sezonu! – Poradnik dla każdego miłośnika jednośladów

czyszczenie_ramy29

Całoroczni entuzjaści kolarstwa nie chcą nawet słyszeć o przygotowaniu roweru do sezonu, ponieważ dla nich trwa on nieprzerwanie. Bez względu na porę roku czy pogodę. Nie da się jednak ukryć, że większość rowerzystów korzysta z jednośladów jedynie w okresie wiosenno-jesiennym.

Przygotowanie roweru do sezonu (nawet dla osób, dla których owy sezon trwa cały rok) powinno opierać się na dokładnym przeglądzie i serwisowaniu. Starannego czyszczenia wymaga zarówno sprzęt, który był używany przez zimę, jak i ten, czekający na ładniejszą pogodę w piwnicy. Rowery, które przed zakończeniem sezonu były w dobrym stanie technicznym wymagają jedynie lekkiego odświeżenia.

Przygotowanie roweru do sezonu zacznij od jego umycia!

Przygotowywanie roweru do sezonu, należy rozpocząć od jego dokładnego umycia. Nie zaleca się stosowania myjek wysokociśnieniowych, by woda nie dostała się w miejsca, w których nie powinna się znaleźć (np. piasty, łożyska).

Warto zaopatrzyć się w wiadro z wodą z dodatkiem płynu do mycia naczyń, gąbkę oraz suchy ręcznik. Umyte powinny zostać wszystkie elementy, oprócz napędu, a następnie osuszone ręcznikiem.

czyszczenie_ramy30

Wszystkie części roweru, które są smarowane, trzeba myć delikatnie za pomocą lekko wilgotnej szmatki. Kasetę i łańcuch warto wcześniej zdjąć, pozwoli to dokładniej je wyczyścić.

czyszczenie_ramy32

Podczas przygotowywania roweru do sezonu nie zapomnij o łańcuchu!

Po umyciu roweru należy pamiętać o sprawdzeniu stanu technicznego zębatek oraz łańcucha. Jeśli sprzęt był intensywnie eksploatowany może okazać się, że łańcuch uległ rozciągnięciu. Podobnie sytuacja wygląda z zębatkami – po wielu latach użytkowania mogą wymagać wymiany.

Łańcuch należy zdejmować w rękawiczkach, by uniknąć pobrudzenia dłoni smarem. Zdemontowany łańcuch powinien zostać umieszczony w naczyniu z niedużą ilością benzyny ekstrakcyjnej. Najlepiej, by była to butelka z dużym otworem, ponieważ w celu dokładnego oczyszczenia łańcucha, naczyniem należy energicznie potrząsnąć. Po chwili wystarczy go wyjąć i osuszyć za pomocą szmatki.

Natomiast jeśli chcemy uniknąć zdejmowania łańcucha, bo nie posiadamy odpowiedniej wprawy, należy przy pomocy starej, bawełnianej szmatki, zamoczonej w benzynie ekstrakcyjnej, ściskać łańcuch kawałek po kawałku, kręcąc przy tym pedałami do tyłu. By dokładnie oczyścić łańcuch pomiędzy ogniwami, można wkładać w każde z nich pojedynczo, zwinięty kawałek szmatki lub patyczki do uszu nasączone benzyną ekstrakcyjną. Jest to zdecydowanie trudniejszy i bardziej pracochłonny sposób.

czyszczenie_lancucha2

czyszczenie_lancucha3

czyszczenie_lancucha4

Już na tym etapie możemy sprawdzić stan naciągnięcia łańcucha. Jeżeli posiadamy rower z ukrytymi biegami lub bez przełożenia, wystarczy, że spróbujemy unieść łańcuch. W przypadku, gdy możemy to zrobić na więcej niż 1 cm oznacza to, że wymaga on wymiany.

Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w rowerach z zewnętrznym systemem przełożenia. Wówczas powinniśmy udać się do serwisu, by fachowcy mogli sprawdzić stan zużycia łańcucha za pomocą specjalnych narzędzi.

kontrola_naciagniecia_lancucha20

kontrola_naciagniecia_lancucha21

Warto od razu nasmarować łańcuch. Do tego celu najlepiej jest użyć specjalny preparat. Olej olejowi nierówny, dlatego wykorzystanie oliwy z oliwek czy zwykłego oleju do smażenia nie jest najlepszym pomysłem.

smarowanie_lancucha6

Aby nasmarować łańcuch wystarczy wlać jedną kroplę oleju do każdego jednego ogniwa. Po upływie kilku minut wystarczy zakręcić korbą i wytrzeć nadmiar płynu. Bardzo ważne, by łańcuch nasmarowany był wewnątrz, a nie za zewnątrz.

smarowanie_lancucha5

smarowanie_lancucha7

Przygotowanie roweru do sezonu to również dokładne wyczyszczenie zębatek i kasety!

Do czyszczenia przedniej oraz tylnej zębatki, a także kasety, zaleca się używanie starego pędzla lub szczoteczki do zębów. Przyda się również szmatka zamoczona w benzynie ekstrakcyjnej. Lepszy dostęp do kasetki zapewni zdjęcie tylnego koła.

Pędzel należy zamoczyć w benzynie ekstrakcyjnej, a następnie pocierać wszystkie zęby kasety. Trzeba pamiętać też o wewnętrznej stronie. Do tego celu przyda się szmatka nasączona benzyną, którą należy wkładać pomiędzy każdą zębatkę, a następnie pocierać. Ruch ten jest nieco podobny do czyszczenia zębów za pomocą nitki dentystycznej.

Czynności te można wykonać również za pomocą szczotek przeznaczonych specjalnie do tego celu.

czyszczenie_tylnych_zebatek22

czyszczenie_tylnych_zebatek23

czyszczenie_tylnych_zebatek25

Przygotuj rower do sezonu, by zapewnić sobie bezpieczeństwo!

Do tej pory mowa była o elementach, które zapewniają niezawodne działanie roweru. Nie zapominajmy jednak, że część z nich odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Najważniejsze w tym przypadku są hamulce, które muszą działać poprawnie. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie klocków hamulcowych. Z każdą jazdą ulegają zużyciu, a niestety, bardzo często zapominamy o ich kontrolowaniu. Wpływa to nie tylko na nasze bezpieczeństwo, ale także eksploatację roweru.

Zużyte, tradycyjne, szczękowe hamulce niszczą felgę, a tarczowe – tarczę. Bardzo istotne jest również kontrolowanie stanu płynu hamulcowego, który według zaleceń, powinien być wymieniany każdego roku. Zależy to oczywiście od intensywności eksploatacji sprzętu.

Same linki hamulcowe także wymagają nasmarowania. Podobnie jak wózek przerzutek i manetek. Uszkodzone linki lub dotknięte korozją należy niezwłocznie wymienić.

Regulacja hamulców w profesjonalnym serwisie wygląda następująco:

regulacja_linek9

dociagniecie_srub10

Czyszczenie czyszczeniem, a koła nadal ciężko się kręcą!

Jeżeli podczas przygotowywania roweru do sezonu zauważysz, że koła stawiają opór, oznacza to zły stan techniczny pojazdu. Wymiany mogą wymagać zamknięte łożyska mechaniczne. Niekiedy jednak wystarczy wyczyścić i nasmarować rozbieralne łożyska kulkowe.

W przypadku, gdy rower był mocno eksploatowany należy profilaktycznie skontrolować stan łożysk, by podczas użytkowania pojazdu nie wystąpiły problemy.

Przygotuj do nowego sezonu również opony!

Przed rozpoczęciem sezonu należy sprawdzić stan opon poprzez całkowite spuszczenie powietrza oraz ściśnięcie opony między palcami. W ten sposób sprawdzimy fakturę gumy.

Małe ciśnienie w dętkach najczęściej prowadzi do ich przebicia, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia opony lub obręczy. Trudna jest również sama jazda. Dlatego jeżeli nasz rower spędził całą zimę w piwnicy należy podpompować opony.

Kontrola ciśnienia w oponach wygląda tak:

kontrola_cisnienia_w_kolach_16

Jeżeli oddamy nasz rower do serwisu, zostanie tam przeprowadzone również centrowanie kół, czyli naciągnięcie szprych. Profesjonaliści wykonują tę czynność za pomocą centrownicy.

centrowanie_kol27

centrowanie_kol28

Podsumowanie

Przygotowanie roweru do sezonu dotyczy również całorocznych rowerzystów, ponieważ jest to doskonała okazja do wyczyszczenia sprzętu z błota i soli, a także sprawdzenie ewentualnych ognisk korozji.

Dobrze przygotowany do sezonu rower jest gwarancją przyjemnej i przede wszystkim bezpiecznej jazdy. Jeśli nie jesteśmy pewni swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, warto oddać sprzęt do profesjonalnego serwisu.

Artykuł powstał we współpracy z natanrower.pl